Teaching the Design Process: Reflections from the Didactics of Project Workshop IV

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31644/RMI.V5N6.2025.A19

Keywords:

Teaching-learning strategies, Architectural design, Teaching practice, ICT, Studio didactics, Teaching strategies

Abstract

This study analyzes the teaching strategies employed in the formative process of Architectural Design within the Architectural Design Studio IV at the Faculty of Architecture of UNACH, as well as students’ perceptions of these strategies. A qualitative, descriptive approach was adopted. Data collection was carried out through semi-structured interviews, non-participant direct observation, and documentary analysis directed at both instructors and students.

The results allowed the identification of analytical categories that help to understand the pedagogical dynamics of the Studio. Among the key findings are the relationship between teacher training and the strategies implemented (including the use of ICT), as well as the influence of teacher–student interaction on the development of design-related competencies. Although traditional practices persist, students also recognize valuable contributions, particularly regarding creativity, self-critique, and the diversity of instructional approaches.

These findings highlight areas of opportunity related to strengthening pedagogical knowledge and using technological resources more intentionally to support complex cognitive processes. Likewise, the value of reflective mediation and the socialization of design processes is recognized as an element that enriches project-based learning. Pedagogical implications and possible avenues for improvement to strengthen the Studio are discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alba Dorado, M. I. (2019). Enseñando a ser arquitecto/a: iniciación al aprendizaje del proyecto arquitectónico. En D. García Escudero & Bardí Milà, B, (eds.), VII Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA'19), 505-513. UPC IDP; GILDA. https://doi.org/10.5821/jida.2019.8371

Arentsen Morales, E. (2009). Los estilos de aprendizaje desde el taller de arquitectura: evaluación y propuesta. Revista AUS, (5), 10-15. https://www.redalyc.org/pdf/2817/281722844003.pdf

Báez-Álvarez, F. E., González-Rivera, K. del C., & Ángel-Rubiano, D. C. (2023). El docente de Arquitectura: En formación o formado. Revista Arquitectura +, 8(15), 2–12. https://doi.org/10.5377/arquitectura.v8i15.16270

Bortolotto, L. F. (2023). Reflexiones desde las metodologías de diseño, estrategias didácticas en la enseñanza de la práctica proyectual. ARQUISUR, 13(24), 20–31. https://doi.org/10.14409/ar.v13i24.12999

Bustamante-Parra, D. M. & Cardona-Rodríguez, N. (2023). Estrategias para la enseñanza del diseño arquitectónico: entre lo tradicional y lo colaborativo. Revista de Arquitectura, 25(2), 100-109. https://doi.org/10.14718/revarq.2023.25.3986

Casasola Rivera, W. (2020). El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Revista Comunicación, 29(1), 38–51. https://doi.org/10.18845/rc.v29i1-2020.5258

Cortés Martínez, B. (2023). Estrategias para el desarrollo de procesos creativos en el diseño arquitectónico. 1a edición. Universidad Autónoma de Chiapas. https://editorial.unach.mx/documentos/digitales/_libs/LIBROestrategiasparaeldesarrollo.pdf

Guevara, O. (2013). Análisis del proceso de enseñanza-aprendizaje de la disciplina proyecto arquitectónico, en el contexto del aula [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona].http://hdl.handle.net/10803/116191

Granados-Manjarrés, M. (2021). ¿De dónde venimos y a dónde vamos? Una mirada a las didácticas proyectuales. Estoa 10(19), 201-219. https://doi.org/10.18537/est.v010.n019.a11

Kolb, D.A. (1984). Experiential Learning: Experience as the source of learning and developmen. Prentice Hall.

Loredo Cansino, R., Martín Gutiérrez, J. R., & Durán Rodríguez, H. (2009). Prácticas pedagógicas innovadoras en la enseñanza del Diseño Arquitectónico. El Diseño como Metadiscurso. Nova Scientia, 1-1(2), 130-143. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=203314885008

Morales-Aibar, C. R., & Medina-Zuta, C. P. (2020). Aprender a enseñar: un camino para el arquitecto-docente. Revista de Arquitectura, 17(3), 521-531. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5219

Oxarango, E. (2021). Enseñanza del pensamiento metaproyectual en el área de diseño arquitectónico en el grado universitario. [Trabajo profesional]. Universidad Nacional de Mar del Plata, Facultad de Humanidades. http://humadoc.mdp.edu.ar:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/1100/Oxarango%2c%20Eduardo_Especializaci%c3%b3n%20en%20Docencia%20Universitaria.pdf?sequence=1

Rendón Jaluff, I. A., Reyes Pincay, B. L. & Torres Ruilova, B. O. (2018). Proceso de enseñanza-aprendizaje del proyecto arquitectónico. Conrado, 14(63), 30-34. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000300030&lng=es&tlng=es

Salama, A. M. (2015). Spatial desing education: New directions for pedagogy in architecture and beyod. Ashgate.

Sanjuan Buitrago, A. (2024). Didácticas disruptivas en el taller de diseño arquitectónico modalidad virtual. Cuadernos del centro de estudios de diseño y comunicación, (212). https://doi.org/10.18682/cdc.vi212.10966

Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: how professionals think in action. Basic Books

Tapia Cortés, C., Navarro Rangel, Y. & Serna Tuya, A. S. (2017). El uso de las TIC en las prácticas académicas de los profesores de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Revista electrónica de investigación educativa, 19(3), 115-125. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.1270

UNACH (s.f.). Plan de Estudios 2013 de la Licenciatura en Arquitectura en la Facultad de Arquitectura. UNACH. https://www.arquitectura.unach.mx/images/licarqui/pe2013arqu.pdf

Published

2025-12-08

How to Cite

Santos Abadía, C. G., & Valdez Gil, R. . (2025). Teaching the Design Process: Reflections from the Didactics of Project Workshop IV. Mesoamerican Journal of Research, 5(6), 1–9. https://doi.org/10.31644/RMI.V5N6.2025.A19

Issue

Section

Full length paper