Teachers’ conceptions about childhood problems
Keywords:
Teachers conceptions, childhood issues, institutional approachesAbstract
This article presents the results of an investigation carried out in Venado Tuerto (Argentina) with the purpose of describing and comprehending, from a psychoeducational perspective, the conceptions on educational problems of primary level teachers, belonging to educational institutions of different management (public and private). Based on a methodological non-standard perspective and a hermeneutical-interpretive view, the results for both types of institutions showed discursive level differences in issues related to resources, but agreeing that the present childhoods present more problems. A further examination in the relation between speech and practice in both types of institutions revealed the existence of an individualistic perspective regarding childhood issues, including theoretical and methodological difficulties to define specific work criteria.
Downloads
References
Bustelo, E. (2005). Infancia en Indefensión. Salud Colectiva, 1(3), 253–284.
Bustelo, E. (2007). El recreo de la infancia. Argumentos para otro comienzo. Siglo Veintiuno editores.
Carlí, S. (2010). Notas para pensar la infancia en la Argentina (1983-2001): figuras de la historia reciente. Revista de Educación Belo Horizonte, 26(1), 351-382.
Cisternas, N., y Zepeda, S. (2011). Identificando concepciones de infancia: una mirada a los proyectos educativos institucionales. Actualidades Investigativas en Educación, 11(2), 1-36.
Corvalán, F. (2013). Repensando las prácticas de salud y educación en las complejidades sociales. Descripción y análisis de una metodología de investigación-acción participativa. Psicogente, 16(29), 197-208.
Corvalán F., Aranda L. y Morello J. (2020). Estratégias metodológicas e infancias latinoamericanas. Educación, salud y cultura en mundos posibles. En M. Plascencia, M. L. Fernandes, M. Pantevis y F. Corvalán (Coords.), Infancias: contextos de acción, interacción y participación (pp. 93-132). Universidad Autónoma de Chiapas, Editora da Universidade de Brasília, Editorial Universidad Surcolombiana y Universidad Nacional de Rosario.
Guzmán R. J. y Guevara M. (2010). Concepciones de infancia, alfabetización inicial y aprendizaje de los educadores y educadoras. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(2), 861-872.
Kohan, W. (2009) ¿Qué es la infancia? En Infancia y filosofía. Progreso.
Linaza, J. L. (2002). Cambios en la concepción de la educación. AFDUAM, La enseñanza del derecho, 6, 105-114. Linaza, J. L. (2002). Cambios en la concepción de la educación. AFDUAM, La enseñanza del derecho, 6, 105-114. https://bit.ly/3EN2jPm
Marradi, A.; Archenti, N.; Piovani, J. (2007). Metodología de las Ciencias Sociales. Emecé.
Montes, G. (2017) O cómo se construye el corral de la infancia. En El corral de la infancia. Fondo de Cultura Económica.
Murillo, F. J., Hidalgo, N. y Flores, S. (2016). Incidencia del contexto socio-económico en las concepciones docentes sobre evaluación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20(3), 251-281.
Ponte, J. P. (1999). Las creencias y concepciones de maestros como un tema fundamental en formación de maestros. En K. Krainer y F. Goffree (Eds.) On research in teacher education: From a study of teaching practices to issues in teacher education (pp. 43-50). Forschungsintitut für Mathematikdidaktik.
Prieto, M. y Conteras, G. (2008) Las concepciones que orientan las prácticas evaluativas de los profesores: un problema a develar. Estudios Pedagógicos, 34(2), 245-262.
Temporetti, F. (2004). Eso no se dice. Un estudio psicológico cultural sobre la trasgresión verbal infantil en grupos de niños y niñas. Homo Sapiens.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.