Inter and Transdisciplinary Approaches in Formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31644/RMI.V4N4.2024.A08

Keywords:

Interdiscipline, Transdiscipline, Academic Formation, Doctorate in Regional Studies (DER), Master's in Cultural Studies (MEC)

Abstract

This document corresponds to the Keynote Lecture presented during the celebration of the 46th anniversary of the Faculty of Humanities and the 18th Anniversary of the Graduate Program in Humanities at the Autonomous University of Chiapas (UNACH), held in October 2023. As an introduction, aspects that played a role in the design and implementation of the Doctorate in Regional Studies (DER) in 2009 and the Master's in Cultural Studies (MEC) in 2011 are revisited. Subsequently, concepts related to inter and transdisciplinarity are addressed to propose, as a third point, interdisciplinary and transdisciplinary training in UNACH's postgraduate programs. The final section focuses on reflection regarding the process, origin, present, and future of these postgraduate programs that embrace inter and transdisciplinary approaches.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Centro Internacional de Estudios Transdisciplinares (CIRET) (2022). Evaluación del III Congreso Mundial de Transdisciplinariedad https://www.tercercongresomundialtransdisciplinariedad.mx/evaluacion-del-iii-congreso-mundial-de-transdisciplinariedad/

CONAHCYT (2023). Acceso Universal al Conocimiento. https://conahcyt.mx/acceso-universal-al-conocimiento/

CONAHCYT (2023). Convocatoria 2023 proyectos nacionales de investigación e incidencia para la producción, protección, reconocimiento y resignificación de las memorias y la diversidad cultural y biocultural en México. https://conahcyt.mx/wp-content/uploads/convocatorias/programas_nacionales_estrategicos/cultura/2023/Terminos_de_Referencia_Conv2023_ProNacEs_Cultura.pdf

III Congreso Mundial de Transdisciplinariedad (2020) Convocatoria https://www.comecso.com/convocatorias/tercer-congreso-mundial-transdisciplinariedad

Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Schwartzman, S., Scott, P. y Trow, M. (1997). Evolución de la producción del conocimiento, capítulo 1 de La Nueva producción del conocimiento. Pomares. https://www.ses.unam.mx/docencia/2007II/Lecturas/Mod1_Gibbons.pdf

Lenoir, Y. (2013). Interdisciplinariedad en educación: una síntesis de sus especificidades y su actualización. Interdisciplina 1, núm. 1, pp. 51-86. http://conexiones.dgire.unam.mx/wp-content/uploads/2017/09/b-Interdisciplinariedad-en-educacio%CC%81n.-Especificaciones..pdf

Max-Neef, M. (2003). Transdisciplina, para pasar del saber al comprender. Ponencia presentada en el Encuentro Internacional de Bibliotecas, 11 de septiembre de 2003, Universidad de Antioquia.

Morin, E. (1999). La cabeza bien puesta (1a. ed.). Buenos Aires: Nueva Visión.Anexo 2. Inter-pluri-transdisciplinariedad, pp. 115-128. https://doctoradousbcienciaseducacion.files.wordpress.com/2013/01/morin-edgar-la-cabeza-bien-puesta.pdf

Real Academia de la Lengua Española (2023). Interdisciplinario,ria. RAE, actualización 2023. https://dle.rae.es/interdisciplinario

Varios (1994). Carta de la transdisciplinariedad. https://www.filosofia.org/cod/c1994tra.htm

Published

2024-01-31

How to Cite

Pons-Bonals, L. (2024). Inter and Transdisciplinary Approaches in Formation. Mesoamerican Journal of Research, 4(4). https://doi.org/10.31644/RMI.V4N4.2024.A08