Significance of argumentation in legal education

Authors

  • José Juan Pérez-Ramos Universidad Autónoma de Chiapas
  • Karla Guadalupe Díaz-Mayo Universidad Autónoma de Chiapas

Keywords:

Interpretation and legal reasoning, legal logic, philosophy of law, professional training, rhetoric applied to law.

Abstract

The purpose of this paper is to demonstrate the prevailing need for the teaching of argumentation and legal logic in the academic training of law students, emphasizing the way in which universities, since the entry into force of the reform on security and justice on June 18, 2008, have prioritized, within their curricula, the teaching of oratory skills and language expression, as tolos to externalize arguments and, consequently, they have displaced to a second term the subjects of logical thinking and argumentation, when these are the ones that deepen the understanding, analysis and legal reasoning that the lawyer must master in order to make reflexive and valid arguments in any legal proceeding, so the repositioning of legal argumentation within the instruction of legal scholars is a current and relevant issue that is relevant to future generations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alexy, R. (2017). Teoría de la argumentación jurídica. Palestra.

Atienza, M. (2001). El sentido del derecho. Ariel.

Atienza, M. (2008). Las razones del derecho: teorías de la argumentación jurídica. Instituto de Investigaciones Jurídicas. Universidad Nacional Autónoma de México.

Atienza, M. y Ferrajoli L. (2017). Jurisdicción y argumentación en el estado constitucional del derecho. Universidad Autónoma de México.

Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos, DOF: 18/06/2008. DECRETO por el que se reforman y adicionan diversas disposiciones de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos Publicado en el Diario Oficial de la Federación (2008). https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5046978&fecha=18/06/2008#gsc.tab=0

Eliano, C. (2006). Historias curiosas. Gredos.

González, D. (2014). Una nueva cara de justicia en México: aplicación del código penal de procedimientos penales bajo el sistema acusatorio adversarial. Universidad Nacional Autónoma de México.

González, J. y Díaz, J. (2019). Lógica retórica y argumentación para juicios orales. Fontamara.

Guasti, R. (2008), Estudios sobre interpretación jurídica, Porrúa.

Huerta, C. (2015). Interpretación y argumentación en el derecho. Problema. Anuario de Filosofía y Teoría del Derecho, 11, 379-416.

Magaloni, A., (2016). ¿Cómo estudiar el Derecho desde una perspectiva dinámica?. Revista Mexicana de Justicia.

Moreno, R., (2011). Argumentación jurídica ¿por qué y para qué?. Boletín mexicano de derecho comparado.

Nietzsche, F. (1872/2000). Escritos sobre retórica. Trotta.

Osorio y G., Á. (2010). El alma de la toga. Porrúa.

Pérez, J., (2002). Teoría y práctica en la enseñanza del derecho. Universidad Autónoma de Madrid.

Platón (1871). Obras completas. Fortaleza.

Ramírez, R. (2004). La competencia argumentativa en la escuela. Universidad de Nariño.

Rojas, V. (2012). Argumentación jurídica. Oxford.

Romero, J. (2017). Estudios sobre la argumentación jurídica principalista. Bases para la toma de decisiones judiciales. Universidad Nacional Autónoma de México.

Romero, J. (2019). Argumentación jurídica y sus criterios de evaluación. nuevas propuestas. Universidad Nacional Autónoma de México.

Suárez, N. y Conde, N. (2009). Argumentación jurídica. Universidad Nacional Autónoma de México. https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/9/4057/9.pdf

Tamayo y Salmorán, R. (2017). Razonamiento y argumentación jurídica. El paradigma de la racionalidad y la ciencia del derecho. Universidad Nacional Autónoma de México.

Ulfrid, N. (2022). El derecho como estructura y argumentación. Tirant lo Blanch.

Vallarta, J. (2004). Argumentación jurídica. Porrúa.

Published

2023-02-02

How to Cite

Pérez-Ramos, J. J., & Díaz-Mayo, K. G. (2023). Significance of argumentation in legal education. Mesoamerican Journal of Research, 2(2), 43–57. Retrieved from https://rmi.unach.mx/index.php/rmi/article/view/30

Issue

Section

Full length paper