Methodology for the approximate percentage assessment of qualitative information about livelihoods
Keywords:
Ethnographic tool, family economy, family production unity, methodological sensitivityAbstract
This article exposes the evolution of a methodological proposal, applied from a qualitative approach in an agricultural field. This consists of an exercise that was adapted to be used in ethnographic studies related to peasant life systems; it is considered especially opportune to facilitate interaction with people from indigenous peoples, who often have a different mother tongue from that of the researcher, as well as a different logic in everyday life. The value of this qualitative tool consists of its playful method adaptable to different age groups, as well as to diverse schools, so its use is recommended with introverted social actors, without schooling, or boys and girls of any age, even under six years. It is also of great value, because it allows graphing the qualitative results obtained. The objective of the work is to share the experience of the evolution of a valuable participatory methodological tool, which was developed from specific needs for the field work of agricultural ethnographic research with a socio-economic approach.
Downloads
References
Bonilla, F. (2017). Factores socioculturales que inciden en la pérdida de la agrobiodiversidad en las comunidades indígenas del Cantón Cotacachi-Ecuador. Tesis de pregrado. Universidad Técnica del Norte.
Casanova, E. (2017). El sistema agropecuario de traspatio en la sabana de Huimanguillo, Tabasco. Tesis de Maestría. Universidad Autónoma de Chiapas.
Cruz, P., Casanova, L., Martínez, P., J., Flores, C. y Villegas, I. (2019). Familia como sistema social y agroecosistema patio familiar: modelo teórico conceptual desde la Teoria Luhmanniana. Tropical and Subtropical Agroecosystems, 22, 713–722.
FAO (Organización de las Naciones Unidas para la Agricultura y la Alimentación) (2015). Sistemas alimentarios tradicionales de los pueblos indígenas de Abya Yala 2. Fondo para el Desarrollo de los Pueblos Indígenas de América Latina y El Caribe.
FAO (Organización de las Naciones Unidas para la Agricultura y la Alimentación) (2020). Propuesta metodológica y experiencias de los PAT en América Latina. https://www.fao.org/in-action/herramienta-administracion-tierras/modulo-1/propuesta-metodologica/medios-vida-sostenibles/es/.
Fornairon, P., Rodríguez, G., Zaragoza, L., Ponce, P. y Costera, A. (2018). El patrimonio humano de la UPF como elemento socioeconómico-cultural. En: Rodríguez, G., Zaragoza, L., Chirino, R., Hernández, J. y Silva, S. Memoria coloquio UNACH-BUAP posgraduante RIDES 2018. Red interinstitucional para el desarrollo sustentable. Fray Bartolomé de Las Casas, 19-26.
Gallardo, E. (2017). Metodología de la investigación: manual autoformativo interactivo. Universidad Continental https://repositorio.continental.edu.pe/bitstream/20.500.12394/4278/1/DO_UC_EG_MAI_UC0584_2018.pdf
Gómez, V. (2016). El juego como metodología de investigación e intervención con niñas, niños y adolescentes. Revista Perspectivas: Notas sobre intervención y acción social, 26. 163.
Gómez, V., Rodríguez, G., Zaragoza, L., Guevara, F., Ponce, P., Chirino, R. y Silva, S. (2017). Importancia y función de los animales del sitio huixteco en Chiapas. Actas Iberoamericanas de Conservación Animal, 9, 1-7.
Gutiérrez, J., Hernández C. y Orjuela, J. (2016). Los juegos interactivos como estrategia lúdica para facilitar procesos de aprendizaje de niños y niñas de 4-5 años. Fundación Universitaria Los Libertadores. http://hdl.handle.net/11371/665
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. McGRAW-HILL/Interamericana Editores.
Ramírez, K. (2020). Estudio de los conocimientos tradicionales sobre plantas medicinales en patios de comunidades en Ángel Albino Corzo, Chiapas. Tesis de Maestría. Universidad Autónoma de Chiapas.
Rodríguez, G. (2016). Estudio de los animales de traspatio en la cultura tzotzil Chamula. Tesis de Doctorado. Universidad de Córdova.
Sánchez, P. (2021). Estudios de los rasgos asociados a la meleagricultura en tres grupos socioproductivos de Los Altos de Chiapas. Tesis de Doctorado. Universidad Autónoma de Chiapas.
Silva-Gómez S., Toxtle, S., Palestina, I., Bonilla, N., Rodríguez, G., Zaragoza, L. y Hernández, S. (2018). Saberes campesinos para la cría dee borregos. Actas Iberoamericanas de Conservación Animal, 12, 103-107.
Sendra, A., Lozano, N., Prades, J. y Gonzalo, J. (2021). Developing a gameful approach as a tool for innovation and teaching quality in higher education. International Journal of Game-Based Learning (IJGBL), 11(1), 53-66.
Ubiergo, P., Rodríguez, G., Castro, M., Zaragoza, L. y Guevara, F. (2019). El solar maya-ch’ol y sus saberes etnobotánicos en comunidades al norte de Chiapas, México. Ethnoscientia, 4(1), 1-19.
Ubiergo, P. (2021). El solar maya ch’ol, como espacio de domesticación de la agrodiversidad vegetal al Norte de Chiapas. Tesis de Doctorado. Universidad Autónoma de Chiapas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.